Tema vann

Vi jobber med temaet vann på 1.trinn om dagen.

I dag har vi jobbet med begrepene flyte, synke og oppdrift i vann. Startet med å teste ut om ulike gjenstander kom til å flyte eller synke. Elevene måtte først gjette om de trodde gjenstanden ville flyte eller synke, og samtidig begrunne hvorfor de trodde det de gjorde. Her ble det mange gode argumenter og diskusjoner. Deretter testet vi ut, gjenstand for gjenstand. Elevene måtte også her prøve å forklare hvorfor resultatet ble som det ble.

glassbolle med vann

Første gjenstanden vi testet var legokloss. Flere trodde den kom til å synke og ble forbauset da de så at den fløt.

-Du la den ned altfor forsiktig, sa en elev.

-Ja, den synker sikkert om du slipper den lenger opp, sa en annen.

Da måtte vi teste ut dette for å se om den kom til å synke.

Deretter testet vi ulike ting som spiker, trekloss, ert og modellkitt. Snakket med elevene om hvorfor enkelte ting/gjenstander flyter/synker i vann og introduserte begrepet oppdrift. Dette var vanskelig! Prøvde først å forklare ved hjelp av modelkitt; først formet som en ball som sank for deretter å gjøre den om til en båt som fløt på vannet. Snakket om kreftene i vannet som skapte oppdrift og relaterte også til om noen hadde prøvd å presse en ball/badeball under vann. Dette hadde mange prøvd og erfart at det var veldig vanskelig. Forklarte litt om flaten på en gjenstand i forhold til oppdriften, dette var også  vanskelig å forstå. Bestemte meg derfor for å gjøre et nytt forsøk. Seks elever kom frem, stilte seg på en rekke og holdt hendene over hodet, de skulle symbolisere kreftene i vannet. En annen elev skulle symbolisere gjenstanden som skulle flyte/synke på vannet. Først skulle denne eleven krype sammen som en kule mens vi voksne løftet han opp på vannet (hendene til elevene som stod på rekka). Siden «flaten» ble såpass liten, klarte ikke kreftene i vannet (bestående av kun en elev) å holde ham oppe, det vil si at han sank (vi stod en voksen og holdt i på hver siden slik at han ikke skulle falle). Deretter skulle samme elev gjøre flaten sin større, nå skulle han ligge horisontalt. Vi løftet han på ny opp, nå var det mange flere krefter (elever) som var med for å holde ham oppe, så nå «fløt» han. Sammenlignet dette så med kreftene i vannet, det vil si oppdriften, for å prøve og få førstetrinnselevene til å få en forståelse av hva som skjer.

Dette var kjempespennende. Forhåpentligvis har elevene lært noe om å flyte og synke, og om hva oppdrift er gjennom dette opplegget.

#naturfag #øvelse #vann #flyte #synke #oppdrift
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s