Tiervenner

Tiervennene er viktige å automatisere for elevene. Ved å arbeide med dem på mange ulike måter og ved å ta i bruk ulike sanser og intelligenser, er det større mulighet for at de fleste elevene automatiserer disse.

2.trinn øver masse på tiervenner om dagen og de har jobbet på mange ulike måter.

Under kommer noen av måtene vi har jobbet på:

Konkretisering:

  • Rockering: Brukte en rockering og ti klosser. Elevene kunnen fysisk legge noen av klossene inne i ringen og resten utenfor. Deretter snakket vi om hvor mange klosser som var inne i ringen og hvor mange som var utenfor. Så skrev vi det ned med tallsymboler på tavla.
  • Fingrene: Brukte fingrene for å visualisere tiervennene. Hjalp elevene til å få en forståelse av at 4 og 6 fingre er ti til sammen.
  • Billedkort
  • X-boks
  • Perlesnor
  • Tellebrikker

 

Spill:

  • Tiervennspill, last ned spillet her
  • Tiervennkabal: denne har vi spilt både på nett og med kort to og to.
  • Nettspill: Redd hvalen
  • Tiervennbingo: elevene fikk utdelt hvert sitt bingobrett som de skulle fylle inn sifrene fra 0-9 på. Så kastet jeg en nierterning og elevene skulle krysse ut tiervennen til tallet som terningen viste. Første som fikk fire på rad fikk BINGO.

tiervennbingo

Ulike leker:

 

Nettserier:

 

Sanger:

  • Tiervennsang (mel: Tyven, tyven)

1 og 9 er 10 det ser du

 2 og 8 likeså

 3 og 7 ja bare le du

 4 og 6 skal sammen stå

 5 og 5 er 10

 alle sammen vi

 regne kan til 10

 og vi skal flinke bli, vi skal flinke bli.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s