Gangetabellen

Elevene har jobbet med gangetabellen på ulike måter. I dag var aktiviteten en gangelek/spill.

Utstyr:

  • 2 terninger
  • ruteark
  • blyant og farger

Fremgangsmåte:

  • Elevene ble satt i grupper på to og to
  • De kastet to terninger etter tur. Verdien på terningene skulle multipliseres med hverandre. Deretter skulle de fargelegge multiplikasjonsstykket på rutearket. Eks: om en elev fikk 3 og 4 på terningene, skulle hen fargelegge regnestykket i rutenettet og skrive svaret i firkanten. Deretter var det partneren sin tur, og slik fortsatte det.
  • Etter hvert fyltes arket opp av mange multiplikasjonsstykker. Taperen var den som ikke fikk plass til å fargelegge sitt neste regnestykke.

Med denne aktiviteten måtte elevene veksle mellom ulike representasjonsformer og de fikk masse erfaringer med multiplikasjonstabellen opp til 6-gangen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s